Jak osiągnąć równowagę pomiędzy naszymi obowiązkami zawodowymi a życiem prywatnym?
Celem WLB jest utrzymanie proporcji pomiędzy pracą a resztą życia – tak by nie popaść w pracoholizm i nie wypalić się zawodowo. Bardziej wypoczęci i zrelaksowani jesteśmy w stanie wykonać więcej zadań w krótszym czasie, jednocześnie zachowując motywację, koncentrację i kreatywność.
… osiągnięcie work-life balance:
- nie jest zależne od wykonywanego zawodu czy stanowiska;
- nie oznacza równego podziału na pracę i czas wolny (nie chodzi o pracę np. tylko od 9 do 17)
- jest zależne od Ciebie, a nie współpracowników czy też najbliższych;
- jest mierzone Twoim poczuciem satysfakcji, a nie np. liczbą godzin spędzonych w pracy.
Z badań Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) z 2017 r. wynika, że jesteśmy najbardziej zapracowanym narodem spośród 35 państw OECD. Dlatego tak ważne jest podjęcie kroków w stronę równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym.
Jak możemy to zrobić?
1. Nie bądźmy perfekcjonistami – nadmiar perfekcjonizmu może spowodować zatracenie się w jednej ze sfer naszego życia. Chcemy wszystkiego podejmować się sami, nie potrafimy delegować zadań. Od pefekcjonizmu jest tylko krok do pracoholizmu. Czasami warto odpuścić i przyjać pomoc innych.
2. Przełamujmy rutynę – mamy skłonność do wpadania w schematy. Rutyna blokuje nasz rozwój, sprawa, że nie szukamy odpowiedzi na pojawiające się zawodowe pytania. Nie staramy się też by je postawić a do wszystkich czynności podchodzimy automatycznie.
3. Skumpy się na priorytetach – nie starajmy się realizować zbyt wielu zadań jednocześnie. Jeśli nie skupimy się na swoim zadaniu w czasie pracy, będziemy musieli naruszyć równowagę i podjąć się obowiązków w domu. Kluczem do sukcesu jest efektywna organizacja czasu pracy. Dowiedz się jak to zrobić.
4. Ważna jest asertywność – dowiedz się jak zachować ją w miejsu pracy.
5. Pielęgnujmy swoje pasje – to bardzo ważne, aby w naszym życiu znalazło się miejsce na nasze zainteresowania. Stanowią one motor naszego rozwoju i pozwalają walczyć z rutyną.
6. Pamiętajmy o higienie odpoczynku – zostawmy pracę w pracy. Dbajmy, aby czas urlopu, czas wolny od pracy, faktycznie takim był. Pomocne wskazówki na ten temat poznasz już 30 kwietnia podczas Dnia Higieny Odpoczynku.
7. Ruch to zdrowie – pozwala nam radzić sobie ze zmęczeniem i apatią. Nie da się podważyć korzyści płynącyh z regularnej aktywności fizycznej. Możesz ćwiczyć na zewnątrz, w domu, ale również i w pracy, do czego nieustannie zachęcamy.