Jak osiągnąć równowagę pomiędzy naszymi obowiązkami zawodowymi a życiem prywatnym?

Work-life balance (WLB) – koncepcja zarządzania czasem, stawiająca za cel odnalezienie równowagi pomiędzy życiem zawodowym (kariera i ambicja) a prywatnym (zdrowierozrywkarodzina).

Celem WLB jest utrzymanie proporcji pomiędzy pracą a resztą życia – tak by nie popaść w pracoholizm i nie wypalić się zawodowo. Bardziej wypoczęci i zrelaksowani jesteśmy w stanie wykonać więcej zadań w krótszym czasie, jednocześnie zachowując motywację, koncentrację i kreatywność.

Należy pamiętać, że …

… osiągnięcie work-life balance:

  • nie jest zależne od wykonywanego zawodu czy stanowiska;
  • nie oznacza równego podziału na pracę i czas wolny (nie chodzi o pracę np. tylko od 9 do 17)
  • jest zależne od Ciebie, a nie współpracowników czy też najbliższych;
  • jest mierzone Twoim poczuciem satysfakcji, a nie np. liczbą godzin spędzonych w pracy.

Co zrobić by zachować równowagę?

Z badań Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) z 2017 r. wynika, że jesteśmy najbardziej zapracowanym narodem spośród 35 państw OECD. Dlatego tak ważne jest podjęcie kroków w stronę równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym.

Jak możemy to zrobić?

1. Nie bądźmy perfekcjonistami – nadmiar perfekcjonizmu może spowodować zatracenie się w jednej ze sfer naszego życia. Chcemy wszystkiego podejmować się sami, nie potrafimy delegować zadań. Od pefekcjonizmu jest tylko krok do pracoholizmu. Czasami warto odpuścić i przyjać pomoc innych.

2. Przełamujmy rutynę – mamy skłonność do wpadania w schematy. Rutyna blokuje nasz rozwój, sprawa, że nie szukamy odpowiedzi na pojawiające się zawodowe pytania. Nie staramy się też by je postawić a do wszystkich czynności podchodzimy automatycznie.

3. Skumpy się na priorytetach – nie starajmy się realizować zbyt wielu zadań jednocześnie. Jeśli nie skupimy się na swoim zadaniu w czasie pracy, będziemy musieli naruszyć równowagę i podjąć się obowiązków w domu. Kluczem do sukcesu jest efektywna organizacja czasu pracy. Dowiedz się jak to zrobić.

4. Ważna jest asertywność dowiedz się jak zachować ją w miejsu pracy.

5. Pielęgnujmy swoje pasje –  to bardzo ważne, aby w naszym życiu znalazło się miejsce na nasze zainteresowania. Stanowią one motor naszego rozwoju i pozwalają walczyć z rutyną.

6. Pamiętajmy o higienie odpoczynku – zostawmy pracę w pracy. Dbajmy, aby czas urlopu, czas wolny od pracy, faktycznie takim był. Pomocne wskazówki na ten temat poznasz już 30 kwietnia podczas Dnia Higieny Odpoczynku.

7. Ruch to zdrowie – pozwala nam radzić sobie ze zmęczeniem i apatią. Nie da się podważyć korzyści płynącyh z regularnej aktywności fizycznej. Możesz ćwiczyć na zewnątrz, w domu, ale również i w pracy, do czego nieustannie zachęcamy.

Scroll to top